Samenwerken: de essentie

Creëer verbinding met inzicht in 12 psychologische behoeften

 

“We do not talk about what we see; we see what we
are able to think and talk about”

— Edgar H. Schein,
hoogleraar MIT Sloan School of Management

Goede samenwerking is geen vanzelfsprekendheid

In onze samenleving staat iedereen onder grote prestatiedruk. Of je nu in het bedrijfsleven of bij de overheid werkt, in een kleine of grote organisatie, of je nu voor jezelf werkt of voor een werkgever: iedereen moet zich elke dag waarmaken, deadlines halen en doelen realiseren.
Die grote prestatiedruk zet ons vermogen om constructief samen te werken onder druk. Want zodra een collega, leidinggevende of externe partij iets doet of nalaat waardoor ons doel in gevaar komt of onze belangen geschaad worden, ruiken we gevaar en krijgen we negatieve gevoelens. En dat wordt een probleem op zich. Want we hebben niet geleerd om op een effectieve manier met die emoties om te gaan. We hebben vooral geleerd om elkaar met goede inhoudelijke argumenten te slim af te zijn. Het gevolg is dat mensen zich niet gehoord voelen, collega’s van elkaar vervreemden en afdelingen langs elkaar heen gaan werken, met negatieve gevolgen voor hun productiviteit en werkplezier.

Verbondenheid is een voorwaarde voor goede samenwerking

Hoe moet je daar mee omgaan? Hoe kun je de samenwerking tussen collega’s verbeteren? Wat moet je doen om een samenwerkingsrelatie die dreigt te verslechteren om te buigen in een gezonde, productieve werkrelatie? Mijn boek ‘Samenwerken – de essentie’ geeft daar antwoord op. Centraal in het boek staan 12 psychologische behoeften die mensen in hun interactie met elkaar proberen te vervullen. Die 12 behoeften en bijbehorende gevoelens bieden een praktisch handvat om te analyseren wat er tussen mensen gebeurt. Die analyse biedt ook aangrijpingspunten om een gezonde en productieve samenwerking te creëren of te herstellen.

‘Samenwerken is een van de 21th century skills en daarmee bepalend voor de concurrentiepositie van de organisatie. Eric geeft in zijn boek op een heldere, begrijpelijke en verfrissende manier inzicht in de dynamiek van gedrag. Met dit inzicht in het eigen gedrag leer je effectiever samen te werken en kunnen leidinggevenden samenwerking gericht beïnvloeden. Het boek is een inspiratiebron voor iedereen die zegt samenwerken belangrijk te vinden.’

Edo Keuning

CCO, MijnSkillPaspoort

Wil je een indruk krijgen?

Als je een indruk wilt krijgen van de inhoud van het boek, kun je hier de inhoudsopgave bekijken en hier de inleiding lezen.

Waar koop ik Samenwerken: de essentie?

Je kunt mijn boek bestellen bij Boekenbestellen.nl. Je kunt het ook kopen via de bekende websites van Bol.com of managementboek.nl, en natuurlijk kun je het ook gewoon bestellen bij elke boekhandel. Prijs: € 23,50. Aantal pagina’s: 300.

Ben je geïnteresseerd in een workshop over mijn boek?

Wil je leren hoe je het gedachtegoed uit mijn boek in de praktijk kunt toepassen? Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking of ga naar de pagina over workshops van deze website.

‘Dit boek bevat vele herkenbare voorbeelden van goede en slechte samenwerking. Het bevat daarnaast een bruikbaar model en praktische richtlijnen om toe te passen in de praktijk. Bovendien is het goed geschreven en daarom makkelijk leesbaar. Ik kan het van harte aanbevelen!’

Prof. Dr. Rob Blomme

professor Organization Behavior, Nyenrode Business Universiteit